banner jamieson odborne clanky zivotodarny jod
ilustracne jamieson odborne clanky zivotodarny jod Jód je jedným z najdôležitejších stopových prvkov, závisí od neho náš celkový zdravotný stav.
« späť

Životodarný jód

17.06.2014

Tlačiť

Trpíte nespavosťou, únavou, slabosťou, depresiami, zhoršením pamäti? Prejavili sa u vás problémy so srdcom či nadváhou? Ťažko sa zotavujete po chorobe? Môže vám chýbať jód!

Jód je jedným z najdôležitejších stopových prvkov, závisí od neho náš celkový zdravotný stav, vývin, rast, vitalita a možnosť dožiť sa vysokého veku v dobrej kondícii – má priamy dosah na všetky biochemické procesy v našom tele.

Podieľa sa na tvorbe hormónov štítnej žľazy, podporuje jej správne fungovanie, bez neho by štítna žľaza bola odsúdená na nečinnosť. Štítna žľaza je doslova zásobárňou jódu v ľudskom tele – odoberá jód z krvi a za jeho asistencie vyrába hormóny, ktoré riadia a regulujú metabolizmus, rast a vývoj organizmu, ako aj začiatok pohlavnej dospelosti. Najdôležitejšími hormónmi, ktoré štítna žľaza syntetizuje a zásobuje nimi organizmus sú trijódotyronín a tyroxín. Trijódotyronín, najsilnejší hormón štítnej žľazy, ovplyvňuje takmer všetky procesy v ľudskom tele, vrátane teploty tela, rastu, srdečného tepu a spaľovania tukov a cukrov. Dôsledkom jeho nedostatku môže byť zvýšený cholesterol a vzostup tukových zásob, teda nárast telesnej hmotnosti. Tyroxín - tetrajódtyronín, druhý najdôležitejší hormón, viaže v tele jód a ovplyvňuje látkovú výmenu v telových bunkách, zlepšuje bunkovú výživu, zabraňuje úbytku energie. Oba hormóny podporujú mozgovú činnosť, pamäť a pozornosť, vplývajú na nervový a psychický stav človeka.

Čo môže mať na svedomí nedostatok jódu v našom organizme?
Narušenie funkcie štítnej žľazy a v dôsledku toho oslabenie jej životodarnej úlohy!
• Ohrozenie vývoja mozgu a centrálneho nervového systému dieťaťa v prenatálnom období, čo v ďalšom období života už nemožno napraviť
• Ťažkosti s učením sa a sústredením sa u detí, únavu, spomalené reflexy, duševnú zaostalosť
• Oslabovanie imunitného systému organizmu
• Vznik nových civilizačných chorôb
• Vysoké zaťaženie kardiovaskulárneho systému
• Anémiu – zníženie úrovne hemoglobínu v krvi
• Nárast hmotnosti, zápchu
• Poruchy sexuálneho vývoja – u žien narušenie menštruačného cyklu, problémy s otehotnením až neplodnosť, u mužov neplodnosť
• Pocit chladu v končatinách, bolesti a kŕče svalov
• Problémy so suchou pokožkou, opuchmi, najmä v oblasti očí, vypadávaním vlasov, lámavosťou nechtov
• Depresie a vnútorný nepokoj
• Dlhodobý nedostatok jódu sa prejaví i viditeľne, vznikom tzv. strumy (zväčšenou štítnou žľazou)

Zdroje jódu

Bohužiaľ, naše telo si jód nevie vytvoriť samo, získava ho jedine zo stravy. Jeho kvalitnou zásobárňou sú morské riasy, ryby – losos, makrela, sleď, sardinky a morské plody, avšak čerstvé, nie pol roka zmrazené! Dostatok jódu obsahuje napríklad aj minerálna voda Vincentka, v menšom množstve sa nachádza v mlieku a mliečnych výrobkoch, jódom sa obohacuje kuchynská soľ či niektoré výrobky detskej výživy.

Optimálnym riešením pre dostatočný prísun jódu je aspoň dvakrát v týždni jedna porcia čerstvých morských rýb. Keďže v našich vnútrozemských podmienkach to z objektívnych dôvodov neprichádza do úvahy, siahnime po vhodnej náhrade – sušených morských riasach z predajní zdravej výživy. Môžeme ich pridať do šalátov, polievok či rizota.

Vynikajúcim zdrojom jódu je tiež prírodný výživový doplnok Kelp na báze morských rias kanadskej firmy Jamieson, dostupný aj v našich lekárňach. Hnedé morské riasy s obsahom optimálneho množstva jódu podporujú zdravý vývoj organizmu, priaznivo vplývajú na metabolizmus a imunitný systém. Keďže riasy sú plnohodnotnou zásobárňou bielkovín, sú vhodné aj pre vegetariánov na doplnenie aminokyselín.

Rýchly životný štýl, vyššia spotreba jódu

Celosvetovo trpí nedostatkom jódu približne 1 miliarda ľudí. Navyše, priemerný Európan prijíma denne približne len 80 mikrogramov jódu, pričom optimálna dávka je 180 mikrogramov a u tehotných žien až 250 mikrogramov. Keďže spotreba jódu je priamo úmerná rýchlosti nášho života, k zdravému plnohodnotnému životu ho potrebujeme oveľa viac, ako nám postačovalo ešte v polovici minulého storočia. Vtedy si náš organizmus vystačil s 50 mikrogramami jódu, dnes si vyžaduje takmer 4-krát viac! V dôsledku modernej, uponáhľanej „internetove j“ doby sprevádzanej každodenným stresom a stálym zhonom, ktorá na ľudí kladie mimoriadne nároky, rastie zároveň aj dopyt nášho organizmu po životodarnom jóde. Bez neho sa naše telo skôr unaví, orgány sa skôr opotrebujú, fyzicky i psychicky rýchlejšie zostarneme.

Ukážkové Japonsko 

Potvrdením toho, že aj pri neuveriteľne rýchlom životnom tempe sa v plnej kondícii a zdraví možno dožiť vysokého veku, sú Japonci. Žijú na úzkom, tritisíc kilometrov dlhom ostrove, s ovzduším presýteným jódom z mora, ktorý každodenne inhalujú. Zároveň sú najväčšími konzumentmi surových morských rýb – sushi a morských rias, ktoré sú vysoko hodnotným zdrojom jódu. Príjem jódu je tak prirodzenou súčasťou ich života a jeho priaznivý vplyv na zdravie týchto ostrovanov je nevyvrátiteľný, je „tajomstvom“ ich dlhého života.