banner jamieson odborne clanky zdraviu prospesny vitamin d
ilustracne banner jamieson odborne clanky zdraviu prospesny vitamin d Najnovšia štúdia o „slnečnom vitamíne“ publikovaná v Genome Research je fascinujúca.
« späť

Zdraviu prospešný vitamín D

28.04.2011

Tlačiť

Najnovšia štúdia o „slnečnom vitamíne“ publikovaná v Genome Research je fascinujúca. Vitamín D je dobre známy pre zachovanie minerálnych látok, ktoré podporujú silné kosti u dospelých a chránia deti pred krivicou.

Vitamín D má veľký vplyv na správne fungovanie ľudského tela. Tím z Univerzity v Oxforde našiel 2776 receptorov v ľudskom genóme. Vitamín D aktivuje tieto receptory, ktoré ovplyvňujú našu DNA. Vedci dokázali, že vitamín D má významný vplyv na viac ako 200 génov a receptory boli „výrazne obohatené“ v blízkosti génov spojených s autoimunitnými chorobami a rakovinou. 

Vitamín D je kľúčom k ľudskému zdraviu. George Ebers, profesor štúdie klinickej neurológie, zistil o vitamíne D dôležitú informáciu a to, že vyvíja potenciálne jeden z najsilnejších tlakov na genóm v relatívne krátkej dobe. Vitamín D je dôležitá živina na podporu zdravia a zabraňuje rozšíreniu hlavných chorôb.

Klinický prínos vitamínu D: posilnenie imunity v boji proti prechladnutiu a chrípke; prevencia depresie a cukrovky typu 1; zníženie rizika rakoviny prsníka, hrubého čreva a leukémie; spomalenie vzniku autoimunitných ochorení, ako je skleróza multiplex, zápalové ochorenie čriev a reumatoidná artritída.

Ak je vitamín D pre vás prospešný, je prirodzené opýtať sa: v akom množstve má byť dávkovaný? V Kanade, kde sú dlhé zimy a letné UVB žiarenie predstavuje riziko, slnečné svetlo nie je riešením. Potraviny, ktoré sú bohaté na vitamín D- mlieko, vaječné žĺtky, losos, makrela a sleď- nie sú postačujúce. Kanadská štúdia dokázala, že skoro dve tretiny všetkých kanaďanov trpí nedostatkom vitamínu D. 

Doplnky výživy sú najúčinnejším riešením pre udržanie optimálnej hladiny vitamínu D. Na základe nového výskumu, kanadské ministerstvo zdravotníctva odporúča dennú dávku 400 IU vitamínu D pre dospelých. Hlavná kanadská organizácia pre zdravie, Canadian Cancer Society, odporúča všetkým kanadským obyvateľom užívať denne doplnok výživy v dávke 1000 IU. Obzvlášť dôležité je užívanie počas jesenných a zimných mesiacov, kedy je obmedzené slnečné svetlo. Táto dávka sa môže užívať celoročne hlavne u seniorov, ľudí s tmavou farbou pleti a tí, ktorí trávia veľa času v interiéri.

Pre deti, Americká pediatrická asociácia vyšla koncom minulého roka s novými údajmi, zdvojnásobila odporúčanú dennú dávku pre deti od 200 do 400 IU.     

Dajte si záležať na tom akým  výrobným procesom a z akých surovín je vitamín D vyrobený.