banner jamieson odborne clanky vyzivove doplnky pre sport a fitnes
banner jamieson odborne clanky vyzivove doplnky pre sport a fitnes2 Súčasťou športu a fitnes by malo byť aj správne stravovanie, avšak pozornosť by nemala byť venovaná iba makronutirentom (cukry, tuky, bielkoviny), ale aj vitamínom, minerálom a stopovým prvkom, ktoré spoločne radíme práve medzi mikronutrienty.
« späť

Výživové doplnky pre šport a fitnes

09.08.2018

Tlačiť

Jednou z najdôležitejších oblastí starostlivosti o zdravie je dostatok primeranej pohybovej aktivity vykonávanej nad rámec práce a bežných denných činností. Či už ide o vrcholový šport, rekreačné aktivity, formovanie tela posilňovaním alebo bežné cvičenie na získavanie dobrej telesnej kondície, je potrebné dbať na to, že pri zvýšenej námahe stúpajú nároky organizmu na niektoré látky.

V priebehu cvičenia dochádza ku zvýšenému poteniu, zvýšeným nárokom na metabolizmus a dýchanie, po cvičení zasa telo vo zvýšenej miere regeneruje dotvára energetické zásoby. To všetko predstavuje zvýšený dopyt po tzv. mikronutrientoch.

Súčasťou športu a fitnes by malo byť aj správne stravovanie, avšak pozornosť by nemala byť venovaná iba makronutirentom (cukry, tuky, bielkoviny), ale aj vitamínom, minerálom a stopovým prvkom, ktoré spoločne radíme práve medzi mikronutrienty. Práve ich dostatok, alebo prípadný deficit rozhodujú o tom, aké výkony človek dokáže pri cvičení podať a ako sa jeho telo so záťažou a následnou regeneráciou vysporiada.

Podpora rastu svalovej hmoty

Kým voľakedy bol nárast svalovej hmoty spájaný výhradne so silovými športami, dnes sa stáva jedným z hlavných nástrojov na udržiavanie a dosahovanie normálnej telesnej hmotnosti. Množstvo svalovej hmoty v tele zodpovedá za náš celkový denný energetický výdaj, a to nielen pri pohybovej aktivite, ale aj pri bežných denných činnostiach.

Pre správny rast svalovej hmoty je potrebný jednak dostatočný prísun bielkovín (proteínov) v strave alebo v doplnkoch stravy, ale aj niektoré mikronutrienty, ktoré proces tvorby bielkovín a tým aj svalov v tele regulujú a riadia.

Nedostatok proteínov v potrave vedie k nedostatočnému udržiavaniu a nárastu svalovej hmoty, čím výrazne klesá priemerný denný výdaj energie (kalórií) s rizikom nárastu telesnej hmotnosti.

V prípade nedostatočného obsahu bielkovín v bežnej strave je možné použiť proteínové suplementy (odporúčajú sa prípravky bez obsahu umelých sladidiel alebo príchutí a farbív.

Konzumácia sa odporúča po každom silovom cvičení, prípadne ako doplnok k bežnej potrave.

Magnézium (horčík) prispieva k normálnej syntéze bielkovín. Odporúča sa pravidelná dlhodobá suplementácia u osôb s pravidelnou fyzickou záťažou. Zvýšené nároky sú po extrémnej fyzickej záťaži a v prípade nadmernej straty tekutín.

Pre udržiavanie správnej hladiny magnézia je potrebná dostatočná dostupnosť vitamínu D3, preto je predovšetkým v menej slnečných mesiacoch vhodné používať kombinované prípravky magnézia a vitamínu D3.

Zinok prispieva k udržaniu normálnej hladiny testosterónu. Testosterón je hormón, ktorý sa prirodzene tvorí v ľudskom tele (vo väčšej miere u mužov ako u žien). Má prirodzené anabolické pôsobenie, v rámci ktorého stimuluje syntézu bielkovín a rast svalstva.

V prípade nedostatku zinku je zvýšená pravdepodobnosť nedostatočnej tvorby a efektu testosterónu v tele, čo môže mať za následok aj spomalenie tvorby, a rastu svalovej hmoty.

Správna svalová a nervová regenerácia

Po každej zvýšenej fyzickej aktivite je potrebné venovať primeraný čas regenerácii. Je to doba, ktorú naše telo potrebujem, aby obnovilo poškodené štruktúry (svaly, spojivá a podobne), doplnilo si zásoby energie (ATP, glykogén) a elektrolytov potrebných na správnu svalovú kontrakciu a správnu nervovú činnosť.

Nedostatočná regenerácia vedie potom k stavom vyčerpania a únavy a hrozia tiež vo zvýšenej miere preťaženia a poškodenia orgánov, predovšetkým svalov, spojív a nervových tkanív. Zároveň je predpoklad, že osoba nebude dosahovať štandardnú telesnú a často aj mentálnu výkonnosť.

Vitamín C prispieva k zníženiu vyčerpania a únavy. Zároveň vitamín C prispieva k udržaniu správneho fungovania imunitného systému počas intenzívnej námahy a po nej. Vitamín C taktiež prispieva k správnej látkovej premene dôležitej pre tvorbu energie.

Vitamín C sa v prípade rizika jeho nedostatku suplementuje na dennej báze. Okrem toho je možná nárazová suplementácia v prípade nadmernej fyzickej záťaže.

Medzi mikronutrienty, ktoré prispievajú k zníženiu vyčerpania a únavy patrí aj viacero vitamínov skupiny B. Ide o vitamíny B2, B3, B5, B6 a B12. Uvedené vitamíny sa podieľajú na energetickom metabolizme buniek s sú preto spoluzodpovedné za dostatočnú tvorbu a využitie energie.

V prípade nedostatku uvedených vitamínov (aj jednotlivo) môže dochádzať k stavom vyčerpania a únavy s následným možným poklesom fyzickej a duševnej výkonnosti.

Magnézium (horčík) prispieva k zníženiu vyčerpania a únavy. Horčík sa podieľa na tvorbe ATP, čiže molekuly, ktorá slúži pre bunky ako zdroj energie. Pri nedostatku magnézia môže nastať zhoršenie tvorby a využitia energie s následným poklesom telesnej a duševnej výkonnosti.

Pre udržiavanie správnej hladiny magnézia je potrebná dostatočná dostupnosť vitamínu D3, preto je predovšetkým v menej slnečných mesiacoch vhodné používať kombinované prípravky magnézia a vitamínu D3.

Podpora správneho fungovania svalov

Pre akúkoľvek fyzickú aktivitu je kľúčové správne fungovanie svalov. Svalová kontrakcia je zložitý proces, na ktorom sa podieľajú predovšetkým minerály (vápnik, draslík, magnézium), ale aj niektoré iné minkronutrienty.

Nedostatočná výživa svalov z pohľadu uvedených mikronutrientov môže viesť ku zníženiu svalovej výkonnosti, zhoršeniu kvality svalovej kontrakcie alebo iných svalových problémov.

Kalcium (vápnik) prispieva k udržaniu správneho fungovania svalov. Zároveň vápnik prispieva k správnej neurotransmisii, čiže k prenosu nervového vzruchu k svalom, čím podporuje správnu svalovú a pohybovú koordináciu.

Vápnik sa v prípade rizika jeho nedostatku suplementuje na dennej báze. Okrem toho je možná nárazová suplementácia.

Vitamín D prispieva k udržaniu správneho fungovania svalov. Zároveň vitamín D zodpovedá za správne vstrebávanie vápnika a udržiavanie jeho normálnej hodnoty.

V prípade nedostatku vitamínu D sa môžu objavovať rôzne svalové poruchy a dysfunkcie.

Vitamín D sa v prípade rizika nedostatku (hlavne v zimných mesiacoch) suplementuje priebežne, pričom je možná aj súbežná suplementácia v vápnikom v kombinovanom prípravku.

Draslík prispieva k udržaniu správneho fungovania svalov. Zároveň je draslík dôležitý pre správne fungovanie srdcového svalu. Draslík je taktiež potrebný pre správny prenos nervového vzruchu (neurotransmisiu).

Pre udržiavanie správnej hladiny draslíka je možná jeho priebežná suplementácia. Možné je aj nárazové podanie draslíka po nadmernej fyzickej záťaži, kedy existuje predpoklad jeho nedostatku.

 

Zdroj: www.adc.sk

Súvisiace produkty

Draslík 100 mg s postupným uvoľňovaním 100 tbl.»

Draslík 50 mg 100 tbl.»

Horčík 100 mg 100 tbl.»

Horčík 250 mg 90 tbl.»

Horčík 500 mg s vitamínom D3 500 IU 60 tbl.»

Horčík DRINK MIX s prírodnou citrónovo-limetkovou príchuťou 228g»

Iron Vegan Sprouted Protein™ – čokoláda 500g»

Iron Vegan Sprouted Protein™ – vanilka 500g»

Vápnik 350 mg tablety na cmúľanie s príchuťou mäty 100 tbl.»

Vápnik, horčík s vitamínom D3 120 tbl.»

Vápnik, horčík s vitamínom D3 200 tbl.»

Vápnik, horčík so zinkom 120 tbl.»

Vápnik, horčík so zinkom 200 tbl.»

Vitamín B2 riboflavín 100 mg 100 tbl.»

Vitamín B12 metylkobalamín 100 μg 100 tbl.»

Vitamín B12 metylkobalamín 250 μg 100 tbl.»

Vitamín B12 metylkobalamín 1200 μg s postupným uvoľňovaním 80 tbl.»

Vitamín B12 500 μg sprej 58 ml»

Vitamín C 1000 mg 120 tbl.»

Vitamín C 1000 mg s postupným uvoľňovaním 120 tbl.»

Energy-C 1000 mg s príchuťou pomaranča a mandarínky vrecúška 14x5,4 g»

Vitamín C 500 mg 120 tbl.»

Vitamín C 500 mg s postupným uvoľňovaním 100 tbl.»

Vitamín C 500 mg tablety na cmúľanie mix troch ovocných príchutí 120 tbl.»

Vitamín C 500 mg tablety na cmúľanie s príchuťou citrusového ovocia 120 tbl.»

Vitamín C 500 mg tablety na cmúľanie s príchuťou čučoriedky 120 tbl.»

Vitamín C 500 mg tablety na cmúľanie s príchuťou pomaranča 120 tbl.»

Vitamín D3 1000 IU 100 tbl.»

Vitamín D3 1000 IU 240 tbl.»

Vitamín D3 1000 IU kapsuly 180 cps.»

Vitamín D3 1000 IU tablety na cmúľanie s príchuťou čokolády 100 tbl.»

Vitamín D3 1000 IU tablety na cmúľanie s príchuťou pomaranča 100 tbl.»

Vitamíny B6, B12 a kyselina listová 110 tbl.»

Zinok 10 mg 100 tbl.»

Zinok 25 mg 100 tbl.»

Zinok 50 mg 100 tbl.»

Zinok 50 mg s postupným uvoľňovaním 90 tbl.»


Najnovšie články

Pre kvalitný spánok a dokonalý oddych

Nespavosť vzhľadom na svoju závažnosť nie je zďaleka len konverzačnou témou...»

Načerpajte slnečné lúče bezpečným spôsobom

Znie to desivo a desivé to aj je: UVA a...»

Živiny pre ženy v každom veku

Ženské telo uchováva veľké množstvo genetického materiálu. V každom období života sa...»