banner jamieson odborne clanky tipy dr michaela clarfielda na zdrave klby
ilustracne jamieson odborne clanky tipy dr michaela clarfielda na zdrave klby Udržujte si zdravú váhu.
« späť

Tipy Dr. Michaela Clarfielda na zdravé kĺby

14.06.2011

Tlačiť

Udržujte si zdravú váhu. Nadváha pridáva väčší stres na kĺby a väzy, a to zvyšuje zápal a bolesť, zvlášť okolo kolien. Dodržujte zdravú stravu, pravidelne cvičte a to Vám pomôže schudnúť. Strata 5 kg môže mať pozoruhodný rozdiel v mobilite a zmiernenia bolesti.

Cvičte pravidelne. Aj keď máte skúsenosti so zníženou mobilitou, Vaše kĺby sa musia hýbať. V skutočnosti, kĺby sú vyživované s pohybom, kým nečinnosť spôsobí, že stuhnú. Stredne ľahké aeróbne cvičenia spolu s ľahkým silovým tréningom boli preukázané, že môžu odstrániť bolesť kĺbov a stuhnutosť. Chôdza, plávanie alebo jóga 3- 4 razy do týždňa pomôžu znížiť stuhnutosť, zvýšia flexibilitu a podporia chudnutie, ktoré znižuje záťaž kĺbov. Fyzioterapeut Vám pomôže zostaviť vhodný program.

Dostatok odpočinku. Život s artritídou vyčerpáva Vašu energiu. Nezabudnite si vziať prestávku počas dňa, pretože dočasne znižuje namáhanie kĺbov. Dobite svoje telo 7 až 9 hodinami spánku každú noc.

Vykonajte určité zmeny v zamestnaní. Ak Vaše zamestnanie vyžaduje neustály pohyb alebo kladie dôraz na postihnutý kĺb, poraďte sa so svojím zamestnávateľom o stratégii na pracovisku kvôli prostriedkom, ako sú ergonomický stôl alebo zariadenia, ktoré znížia záťaž zdvíhania alebo premiestňovania materiálu. Robte si častejšie prestávky a prechádzajte sa, aby sa kĺby rozhýbali. Uistite sa, že Váš stôl poskytuje dostatok priestoru pre nohy, aby ste sa natiahli. Používajte teplo na problémy kĺbov k zvýšeniu prietoku krvi a k zníženiu stuhnutosti a bolesti. Toto môže byť aplikované pred alebo počas aktivity. Stuhnutosť kĺbov počas 15-20 minút po aktivite redukuje zápal.

Fyzikálna terapia. Pracujte s fyzioterapeutom, chiropraktikom alebo masérom, keď chcete zvýšiť svoju pohyblivosť a zabezpečiť správne fungovanie Vášho pohybového aparátu. Akupunktúra môže pomôcť zmierniť bolesť a stuhnutosť.

Zostaňte hydratovaný. Pite veľa vody, aby tkanivá boli hydratované a aby ste znížili zápal. Urobte nejaké zmeny v jedálnom lístku. Zahrňte do stravovania stravu, ktorá obsahuje síru, napríklad cibuľa a cesnak. Síra pomáha opravovať a obnovovať kosti, chrupavky a spojivové tkanivá.

Jedzte dostatok farebného ovocia a zeleniny, rastlinných bielkovín a celozrnné výrobky. Niektorí ľudia trpiaci artritídou sú citliví na solanín, zmes nájdená v baklažáne, ale aj v rajčinách, zemiakoch a bielych zemiakoch. Vyhnutie sa týmto potravinám môže eliminovať niektoré bolesti a nepohodlie. Obmedzte množstvo červeného mäsa, mliečne produkty, cukor a spracované potraviny vo Vašej strave, všetky z nich môžu spôsobiť zápal.    

Pravidelne cvičte. Aj keď máte zníženú pohyblivosť, Vaše kĺby potrebujú pohyb. 

Kompletná starostlivosť o kĺby zahŕňa nasledujúce doplnky:

Glukozamín: pomáha zmierniť bolesť kĺbov spojenú s osteoartrózou a chráni chrupavku pred poškodením.

Chondroitín sulfát: prirodzená súčasť chrupavky, ktorá pomáha pri tvorbe spojivového tkaniva a zmierňuje príznaky bolestí kĺbov a kostí.

MSM: prirodzene sa vyskytujúca zlúčenina síry, ktorá pomáha tvarovať spojivové tkanivá a zmierňuje bolesť osteoartrózy.  

Omega-3 mastné kyseliny: rybí tuk pomáha znižovať zápaly kĺbov.

Vitamín C: podporuje syntézu kolagénu, môže chrániť proti strate chrupavky a má antioxidačné vlastnosti, ktoré zabraňujú poškodeniu kĺbov voľnými radikálmi.

Vitamín D: nízke hladiny vitamínu D môžu mať negatívny vplyv na zdravie kostí a zvyšujú postupnosť osteoartrózy. 

Dr. Michael Clarfield, Riaditeľ špecialistov športovej medicíny