38441024x445FoodColor
38441024x445FoodColor2 Svoju každodennú porciu ovocia a zeleniny si pripravujme aspoň z troch odlišných farieb – telo sa nám odvďačí vitalitou!
« späť

Sprievodca živinami – rôznorodosť farieb

07.09.2015

Tlačiť

Každý z nás vie, že strava bohatá na ovocie a zeleninu je ideálna pre zdravý životný štýl. Očiam spôsobuje radosť pestrá škála farieb a chuťovým zmyslom príťažlivá a lahodná chuť celého komplexu živín, ktoré ponúkajú celý rad zdravotných výhod. Svoju každodennú porciu ovocia a zeleniny si pripravujme aspoň z troch odlišných farieb – telo sa nám odvďačí vitalitou!

Červená

Čo tvorí ich červenú farbu? Lykopén a antokyány

Výhody: Lykopén najčastejšie nájdeme v paradajkách. Potvrdilo sa, že pomáha znižovať hladinu cholesterolu a pôsobí ako antioxidant v boji s voľnými radikálmi. Antokyány dodávajú ovociu i zelenine tmavý pigment. Sú zdrojom benefitov pre srdce – pozitívne ovplyvňujú krvný obeh, znižujú krvný tlak a taktiež hladinu cholesterolu.

Jedlo: čerešne, červená paprika, paradajky, cvikla, granátové jablká, reďkovky, červený melón.

Tip: Lepšie je siahnuť po varených, ako po surových paradajkách. Obsah lykopénu sa zvyšuje pri ich tepelnej úprave za prítomnosti tukov. Karotenoidy obsiahnuté v lykopéne sa pri tepelnom spracovaní paradajok rozpúšťajú a ich obsah a koncentrácia v krvi sa po konzumácii zdvojnásobuje až strojnásobuje.

Oranžová/žltá

Čo tvorí ich oranžovú a žltú farbu? Karotenoidy

Výhody: Oranžovú a žltú farbu dodáva ovociu a zelenine betakarotén (provitamín A). Tento antioxidant podporuje zdravý zrak, má priaznivý dopad na kvalitu pokožky a počas slnenia zaručuje jej účinnú ochranu pred UV žiarením. Oranžové a žlté potraviny majú navyše vysoký obsah vitamínu C a bioflavonoidov, ktoré znásobujú ich antioxidačné vlastnosti. Vďaka tomu priaznivo vplývajú na zdravie srdca a posilnenie imunity.

Jedlo: mrkva, sladké zemiaky, tekvica, žltá paprika, citrón, pomaranč.

Tip: Ak chceme získať z našej stravy viac betakaroténu, napríklad pri príprave pokrmu zo zemiakov zmiešajme sladké zemiaky s bežnými zemiakmi.

Zelená

Čo tvorí ich zelenú farbu? Chlorofyl

Výhody: Prečo sa hovorí, že treba jesť veľa zelených potravín? Dôvodom je rad výživných látok v nich obsiahnutých. Preukázalo sa, že chlorofyl pomáha detoxikácii organizmu a zlepšeniu krvného obehu. Mnohé zo zelených potravín sú vynikajúcim zdrojom karotenoidov, luteínu a zeaxatínu, ktoré napomáhajú správnym zrakovým funkciám. Zelené plodiny sú bohaté taktiež na ďalšie živiny, ako sú vlákna, vitamín K, kyselina listová, draslík a železo.

Jedlo: avokádo, špenát, rukola, brokolica, zelené fazuľky, zelený čaj, kel, kivi, zelené jablko.

Tip: Surové, varené alebo dusené zelené potraviny. Snažme sa každý deň obohatiť jedálny lístok aspoň jednou zelenou plodinou upravenou podľa našej chuti.

Modrá

Čo tvorí ich modrú alebo fialú farbu? Antokyány

Výhody: Modrá a fialová farba pochádzajú z antokyánov, silných antioxidantov, známych svojím pozitívnym vplyvom na procesy súvisiace so starnutím organizmu. Potvrdilo sa, že tieto potraviny podporujú zdravie kostí, mozgovú činnosť a chránia pred chorobami srdca. Pôsobia tiež proti zápalom, sú prevenciou artritídy i ťažkostí so zrakom.

Potraviny: čučoriedky, černice, baklažán, figy, hrozno, slivky.

Tip: Každý deň si pridajme hrsť tmavých bobúľ do ovsených vločiek, ovocného šalátu či kokteilu.

Biela

Čo tvorí ich bielu farbu? Antoxantíny

Výhody: Výskumy ukazujú, že biele potraviny obsahujú antoxantíny a iné flavonoidy, ako je kvercetín a alium, ktoré pomáhajú intenzívne redukovať zápalové procesy a znižovaním hladiny cholesterolu a tlaku krvi pozitívne ovplyvňujú zdravie srdca. Podporujú tiež zdravie očí a pomáhajú posilňovať imunitný systém.

Potraviny: karfiol, cibuľa, cesnak, zázvor, banány, kvaka, hríby.

Tip: Pri príprave svojho obľúbeného zeleninového šalátu pridajme do neho strúčik nasekaného cesnaku.