banner jamieson odborne clanky b vitaminy5
banner jamieson odborne clanky b vitaminy6 Komplex vitamínov B tvorí 9 samostatných vitamínov skupiny B. Hoci je každý z týchto vitamínov z chemického hľadiska odlišný, často sú označované spoločným termínom „B-komplex“, pretože spolupracujú pri regulácii viacerých dôležitých funkcií organizmu.
« späť

Poznajte svoje živiny: B vitamíny a podpora energie

22.05.2017

Tlačiť

Čo sú B vitamíny?

Komplex vitamínov B tvorí 9 samostatných vitamínov skupiny B. Hoci je každý z týchto vitamínov z chemického hľadiska odlišný, často sú označované spoločným termínom „B-komplex“, pretože spolupracujú pri regulácii viacerých dôležitých funkcií organizmu.

Do skupiny vitamínov B patria:

  • vitamín B1 (tiamín),
  • vitamín B2 (riboflavín),
  • vitamín B3 (niacín),
  • vitamín B6 (pyridoxín),
  • kyselina listová,
  • vitamín B12 (kobalamín),
  • kyselina pantoténová,
  • biotín.

 

Aké benefity majú B vitamíny?

Vitamíny skupiny B majú v organizme viaceré funkcie a môžu poskytnúť nutričnú podporu pre zvládnutie rôznych zdravotných stavov. Uvádzame prehľad niektorých úloh:

B vitamíny

Hlavné úlohy a zdravotné výhody

Vitamín B1 
(tiamín)

 

• Pomáha organizmu premieňať živiny na energiu.

• Prispieva k správnej činnosti nervového systému.

Vitamín B2 
(riboflavín)

 

• Pomáha organizmu premieňať živiny na energiu.

• Prispieva k zachovaniu dobrého zraku

• Prispieva k udržaniu zdravej pokožky.

Vitamín B3 
(niacín)

 

• Pomáha organizmu premieňať živiny na energiu.

• Prispieva k správnej činnosti nervového systému. 

• Prispieva k udržaniu zdravej pokožky.

Vitamín B6 
(pyridoxín)

 

• Pomáha organizmu premieňať živiny na energiu.

• Podporuje tvorbu červených krviniek. 

Kyselina listová

 

• Podporuje delenie a rast buniek.

• Pomáha v prevencii defektov neurálnej trubice, keď sa užíva pred otehotnením alebo v rannom štádiu tehotenstva. 

Vitamín B12 
(kobalamín)

 

• Pomáha organizmu premieňať živiny na energiu.

• Prispieva k správnej činnosti nervového systému.

Kyselina pantoténová 

• Pomáha organizmu premieňať živiny na energiu.

• Podporuje tvorbu hormónov.

Biotín

• Pomáha organizmu premieňať živiny na energiu.

• Prispieva k udržaniu zdravých vlasov a pokožky. 


Aké sú najlepšie potravinové zdroje
 B vitamínov?

B vitamíny sa vyskytujú v mnohých potravinách, ako napr.:

  • mäso, ryby a hydina,
  • vajíčka,
  • mliečne produkty (napr. mlieko a jogurty),
  • listová zelenina,
  • fazuľa,
  • fortifikované cereálie a chlieb.

 

Vitamíny B sú rozpustné vo vode a telo si ich neukladá do zásoby. Preto je potrebný ich denný príjem.

Hoci sa B vitamíny nachádzajú v pomerne širokej škále potravín, v priebehu skladovania, umývania, prípravy a varenia sa ľahko strácajú alebo zničia. Okrem toho je väčšina týchto vitamínov odstránená počas procesu rafinácie obilnín a obilných produktov.

Napriek tomu, že niektoré z týchto základných živín sú nahradené v procese fortifikácie, mnohé vysoko spracované potraviny neobsahujú adekvátne množstvo B vitamínov.

Prečo je možné, že nemáme dostatok B vitamínov?

  • Sú rozpustné vo vode a telo si ich neukladá do zásoby.
  • Vo zvýšenej miere konzumujeme vysoko spracované potraviny, ktoré majú nízky obsah vitamínov B.
  • Ľahko sa zničia počas skladovania, umývania, prípravy a varenia.
  • Mnohí ľudia držia rôzne diéty.
  • Užívanie antibiotík môže znížiť hladinu B vitamínov.
  • Odčerpáva ich stres, fajčenie a konzumácia alkoholu.
  • Tehotné ženy majú zvýšenú potrebu kyseliny listovej.
  • S pribúdajúcim vekom (> 50 rokov) klesá schopnosť absorbovať vitamín B12.

 

Ako môže výživový doplnok s B vitamínmi prispieť k zvýšeniu energie?

Pri nedostatočnej hladine B vitamínov tieto nie sú k dispozícii na tvorbu energie a správnu funkciu psychiky, čo vedie k únave, žalúdočnej nevoľnosti, rôznym nervovým ochoreniam a zníženej odolnosti proti nachladnutiu, vírusovým infekciám a iným ochoreniam.

V období zvýšenej fyzickej alebo psychickej záťaže dokážu vitamíny B zvýšiť hladinu energie a prispieť k správnej funkcii nervového systému tým, že potláčajú úzkosť, depresiu, podráždenosť a nervozitu. B-komplex poskytuje terapeutickú dávku ôsmich B vitamínov, ktorá podporí organizmus a pomáha zvládnuť tieto zdravotné problémy.

V čom je výnimočný B-komplex 100 mg s postupným uvoľňovaním?

B-komplex 25 mg tablety na cmúľanie s príchuťou lesných plodov obsahuje 25 mg alebo 25 µg všetkých B vitamínov okrem kyseliny listovej (30 µg) a B-komplex s vitamínom C obsahuje 50 mg vitamínu B3, inozitolu, a cholínu, 25 mg kyseliny pantoténovej, 15 mg kyseliny paraaminobenzoovej, 5 mg vitamínu B1,  B2 a B6, 50 µg kyseliny listovej, 10 µg vitamínu B12 a biotínu,

zatiaľ čo B-komplex 100 mg s postupným uvoľňovaním obsahuje 100 mg alebo 100 µg každého vitamínu B s výnimkou kyseliny listovej (400 µg).

Keďže všetky B vitamíny sú rozpustné vo vode, váš organizmus si zoberie potrebné množstvo a zvyšok vylúči. Pre dosiahnutie maximálnej absorpcie je preto potrebné rozdeliť dávky na celý deň. Môžete si tiež zvoliť prípravok s vyššou dávkou s postupným uvoľňovaním, ktorý zabezpečí uvoľňovanie menších množstiev vitamínov B po dobu 6 – 8 hodín.

Vzhľadom na to, že vitamíny skupiny B sú rozpustné vo vode a je potrebné ich dopĺňať každý deň, môžete B-komplex užívať dlhodobo – či už na podporu celkového zdravia, zvýšenie energie alebo zvládanie stresu.

Existujú nejaké vedľajšie účinky, resp. výživové doplnky/lieky, ktoré nie je vhodné užívať spoločne s B vitamínmi?

Nie sú žiadne významné upozornenia na vitamíny B, ak sa užívajú podľa pokynov. Avšak vzhľadom na to, že viaceré lieky na predpis môžu s vitamínmi B interagovať, resp. ich odčerpávať, je vhodné poradiť sa o ich užívaní s lekárom.

Recept: Caprese pošírovné vajíčka s toastom – prílev energie

Vitamín B12, známy vďaka jeho schopnosti dodať energiu, sa nachádza hlavne v živočíšnych produktoch vrátane vajíčok. Kombinácia čerstvých pošírovaných vajíčok s výborným šalátom caprese je lahodná. Ideálne jedlo na jarné dni!

1 plátok bagety (opečený)

2 pošírované vajíčka

½ šálky rukoly

5 ks cherry paradajok (prepolené)

4 ks mini mozzarelly (nakrájané na plátky)

Zľahka opečte hrubší plátok bagety alebo iného pečiva podľa vlastného výberu. Na bagetu položte čerstvé pošírované vajíčka, rukolu, rajčiny a plátky mini mozzarelly. Pokvapkajte olivovým olejom a ihneď podávajte.