38811024x445OctForest
38811024x445OctForest2 Najnovšie štúdie potvrdzujú, že počas chrípkovej sezóny vitamín D zvyšuje systémovú imunitu buniek, čím pomáha bojovať proti útokom baktérií a vírusov.
« späť

Slnečný vitamín – vitamín D – účinná ochrana pred útokom vírusov

21.10.2015

Tlačiť

Vitamín D má svoj zdroj a tvorbu hlavne v pokožke, kde sa vyrába prostredníctvom slnečného žiarenia. Pri vystavení sa slnečným lúčom aspoň 15 minút denne v období od mája do októbra, získava náš organizmus dostatočnú hladinu vitamínu D zo slnka. Tento čas však významnou mierou ovplyvňujú opaľovacie krémy s vysokými ochrannými faktormi, používané ihneď po vystavení sa slnku. Ideálne je aplikovať ich po 15 – 30 minútach. Za 30 minút si ľudské telo vie vyrobiť až 10 000 – 12 000 IU vitamínu D, lenže v praxi tomu bráni vrstva opaľovacieho krému nanesená na našom tele od prvej minúty opaľovania... Navyše väčšina z nás pracuje v uzavretých priestoroch a ak sme aj vonku, na slnku, obávame sa, že sa spálime. Ukryli sme sa pred blahodarnými účinkami slnka, a preto nie sme schopní vitamín D absorbovať a zásobiť si ním telo na zimu. V našom organizme nastáva jeho deficit, keďže počas zimných mesiacov, najmä od novembra do marca, v krajinách, ktoré sa nachádzajú ďalej od rovníka (týka sa to aj SR) dochádza k blokácii UVB žiarenia a náš organizmus si tak nedokáže vitamín D vytvárať. Práve v chladnom počasí počas zimných mesiacov dosahuje jeho hladina v našom tele minimum!

Prečo je vitamín D taký dôležitý?

Vitamín D je známy tým, že pomáha pri vstrebávaní a využití vápnika potrebného pre zdravý vývoj zubov a kostí. Posledné výskumy však poukazujú aj na jeho ďalšie priaznivé účinky na zdravie. Pomáha posilňovať imunitný systém, reguluje hladinu inzulínu, znižuje riziko vzniku kardiovaskulárnych ochorení, cukrovky, psoriázy, demencie, niektorých druhov rakoviny a roztrúsenej sklerózy. Najnovšie štúdie potvrdzujú, že počas chrípkovej sezóny vitamín D zvyšuje systémovú imunitu buniek, čím pomáha bojovať proti útokom baktérií a vírusov. Prinášajú súčasne nový pohľad aj na problém súvisu nedostatku vitamínu D v organizme a jeho zvýšenej vnímavosti na respiračné infekcie. Preto môžeme s istotou povedať, že zabezpečením dostatočnej hladiny vitamínu D počas roka môžeme profitovať zo všetkých jeho priaznivých účinkov, ktoré boli dokázané.

Koľko vitamínu D potrebujeme?

V súčasnosti sa odporúča suplementácia vitamínu D pre dospelého človeka v dávke 800 IU denne, u novorodencov a väčších detí 400 IU denne.*

Ako môžeme získať vitamín D počas zimy?

Aj napriek tomu, že by sme hypoteticky denne vypili 2,5 litra mlieka alebo zjedli 28 varených vajíčok, môžeme trpieť nedostatkom vitamínu D, nehovoriac už o zimných mesiacoch.... Podľa odborníkov nie je možné pokryť odporúčanú dennú dávku vitamínu D len zo stravy – mlieka, mliečnych výrobkov či vajíčok. Z potravín sa vitamín D dostáva do organizmu len v zanedbateľnom množstve. Preto odborníci zdôrazňujú nevyhnutnosť dbať počas celého roka o jeho primerané dopĺňanie. Užívaním vitamínu D vo forme výživových doplnkov môžeme zabezpečiť jeho odporúčanú dennú dávku pre celú svoju rodinu. Spoločnosť Jamieson, kanadský výrobca prírodných vitamínov, ponúka vitamín D v rôznych formách, s maximálnou biologickou dostupnosťou. Od klasických tabliet, cez soft gélové - ľahko prehĺtateľné tablety, až po veľmi obľúbené cmúľacie tablety s pomarančovou a čokoládovou príchuťou. Pre vyvíjajúci sa detský organizmus je vhodný vitamín D vo forme kvapiek a pre deti od 2 rokov vo forme cmúľacích tabliet s jahodovou príchuťou.

*Zdroj: Miroslav A. Šašinka, Katarína Furková – „Slnečný vitamín“, Pandémia nedostatku vitamínu D