banner jamieson odborne clanky spanok
banner jamieson odborne clanky spanok2 Kvalita spánku sa podpisuje nielen na našich pozitívnych či negatívnych reakciách počas dňa, ale predovšetkým na našom celkovom zdraví.
« späť

Pre kvalitný spánok a dokonalý oddych

06.08.2018

Tlačiť

Nespavosť vzhľadom na svoju závažnosť nie je zďaleka len konverzačnou témou pri káve s priateľmi. Kvalita spánku sa podpisuje nielen na našich pozitívnych či negatívnych reakciách počas dňa, ale predovšetkým na našom celkovom zdraví. Spánok je jednou zo základných fyziologických potrieb, ktorú organizmus nedokáže nijakým iným spôsobom nahradiť. Priaznivo zasahuje do celého radu procesov v ľudskom tele – je doslova štartérom všetkých aktívnych aj obranných mechanizmov.

Dlhodobý nedostatok spánku či jeho znížená kvalita sú rizikovými faktormi pre vznik kardiovaskulárnych ochorení, môžu negatívne ovplyvniť rozumové funkcie, vrátane pamäťových schopností a oslabením imunitného systému znížiť odolnosť organizmu voči vírusovým či bakteriálnym infekciám. Dlhotrvajúci spánkový deficit môže vyústiť až do závažných duševných porúch – úzkostných stavov či depresií. V práci vedie väčšinou k nižším a menej kvalitným výkonom, pre zníženú bdelosť a menší postreh zapríčiňuje vyššiu nehodovosť a pravdepodobnosť chýb, v medziľudských vzťahoch sa častejšie vyskytujú konfliktné situácie. Odstránenie porúch spánku a účinné predchádzanie nespavosti majú preto mimoriadny význam. Ako organizmu pomôcť navodiť kvalitný spánok bezpečne a spoľahlivo, bez hrozby vzniku návyku? S pomocou prírody! Farmaceutický priemysel v spolupráci s neurológmi, psychiatrami i ďalšími odborníkmi hlási návrat k tradičným rastlinným výťažkom navodzujúcim kvalitný spánok s architektúrou podobnou ako pri prirodzenom spánku!

Valeriána, chmeľ, mučenka a kocúrnik – pokojný, hlboký spánok a účinný relax s pomocou prírody

Podporiť pokojný spánok, zmierniť nervové napätie a úzkosť i zvýšiť odolnosť organizmu voči stresu môžu účinne napomôcť napríklad bylinné prípravky kanadského výrobcu prírodných vitamínov Jamieson Laboratories Ltd. Výťažok z koreňa valeriány v prípravku Jamieson Valeriána či výťažky 4 bylín – valeriány, chmeľu, mučenky a kocúrnika v prípravku Jamieson Relax a spánok vďaka obsahu prírodných zložiek využívaných skôr na uvoľnenie ako na potláčanie symptómov, poskytujú pravý holistický prístup k zdraviu a duševnej pohode. Výživový doplnok Jamieson Valeriána pripravený z extraktu koreňa valeriány rastúcej vo švajčiarskych Alpách pomáha navodzovať spánok, redukovať nervové napätie i úzkosť a odstrániť žalúdočné kŕče spôsobené nervozitou. Pri problémoch so zaspávaním podporuje skrátenie času potrebného na zaspanie, spánok je tak kvalitnejší a hlbší; prípravok zároveň priaznivo ovplyvňuje snívanie. Keďže vitálne rastlinné zložky prípravku sa viažu na rovnaké receptory ako benzodiazepíny – často predpisované lieky pri nespavosti a úzkosti, valeriána môže napomôcť zmierniť abstinenčné príznaky pri odvykaní od týchto psychofarmák. Je jemná a nenávyková, nespôsobuje rannú slabosť spojenú s bolesťami hlavy podobnú stavom po požití alkoholu – pri potláčaní závislosti od liekov na spanie je tak jedinečnou alternatívou vo forme prírodnej pomoci. Keďže valeriána vďaka svojim spazmolytickým vlastnostiam pomáha zmierňovať kŕče v tráviacom ústrojenstve, pôsobí súčasne ako účinný relaxačný prostriedok pri viacerých poruchách tráviaceho ústrojenstva, ktoré ma na svedomí zvýšený stres.

Rovnako prípravok Jamieson Relax a spánok navodzuje upokojujúci spánok a zmierňuje nervové napätie a úzkosť bez toho, aby sa stal návykovým. Extrakt z koreňa valeriány s mierne sedatívnym účinkom prináša úľavu pri úzkosti a nadmernom nepokoji, výťažok zo šištíc chmeľu zmierňuje žalúdočné kŕče spôsobené nervozitou a zároveň napomáha zvýšiť odolnosť organizmu voči stresu. Reguluje dráždivosť bunečných membrán, čo zohráva dôležitú úlohu pri dráždivosti nervových buniek a tým aj nervovej sústavy. Dokáže rýchle upokojiť náš nervový systém, vďaka čomu sú naše podráždené nervy znova schopné niesť záťaž. Kvet mučenky navodzuje upokojujúci spánok – vedecké štúdie potvrdili jej bezpečný utišujúci účinok aj u detí s hyperaktivitou či starších ľudí s neuralgickými bolesťami. Kocúrnik je vďaka svojej hlavnej aktívnej zložke – nepetalaktonu, jedinečný prírodným sedatívom. Liečivé účinky tejto rastliny sú široko akceptované a využívajú sa aj v mnohých výrobkoch pre deti (ako tonikum zmierňuje detskú koliku a pomáha pri prerezávaní zúbkov).

Garanciou, že v doplnkoch výživy Jamieson Valeriána a Jamieson Relax a spánok pacient získa prípravok takého zloženia, aké sa uvádza na etikete, je certifikácia TRU-ID udelená výživovým doplnkom s rastlinnými výťažkami Jamieson kanadským nezávislým programom certifikácie DNA – TRU-ID. Najnovšia technológia DNA sleduje súčasne špecifický botanický pôvod aktívnych zložiek, čím potvrdzuje ich pravosť. 

Najčastejšie dôvody nespavosti

Vnútorné príčiny – psychické či neurologické ochorenia, bolesť, svrbenie pokožky, problémy s dýchaním, starší vek

Vonkajšie príčiny – nevhodný životný štýl, napríklad nedostatok fyzickej aktivity i driemanie počas dňa, stres a napätie doma či na pracovisku, konzumácia ťažkých a korenených jedál, alkoholu, nápojov a pochutín s obsahom kofeínu či umelých sladidiel, ktoré zvyšujú bdelosť, ale aj horko či svetlo v spálni

Narušenie biologických rytmov – najčastejšie posunom časových pásiem pri interkontinentálnych letoch, tzv. jet lag, alebo tiež prácou na zmeny


Desatoro spánkovej hygieny

  • Štyri až šesť hodín pred spánkom nepite kávu, čierny či zelený čaj, kolu a energetické nápoje. Pôsobia povzbudivo a odďaľujú zaspanie.
  • Večer sa vyhýbajte ťažkým jedlám, posledný pokrm konzumujte tri až štyri hodiny pred spánkom.
  • Nepite večer alkohol a nefajčite. Alkohol zhoršuje kvalitu spánku, nikotín organizmus povzbudzuje.
  • Po večeri už neriešte problematické témy, ktoré môžu rozrušiť vašu nervovú sústavu. Naopak, snažte sa príjemnou činnosťou zbaviť stresu a pripraviť sa na spánok.
  • Postarajte sa o správnu polohu lôžka i tela. Hlava by mala smerovať na sever a dolné končatiny na juh, keďže pozdĺž osi sever-juh sa šíri magnetické silové pole, ktoré má na náš organizmus priaznivý vplyv.
  • Dbajte, aby bola miestnosť, v ktorej spíte, vyvetraná, čistá a suchá. Minimalizujte v nej hluk i svetlo a zabezpečte vhodnú teplotu, najlepšie 18° až 20°C .
  • Posteľná bielizeň by mala byť pohodlná, ušitá z prírodných materiálov – bavlny či hodvábu. Potrebné je pravidelne ju vymieňať, vetrať a vystavovať slnku.
  •  Pred spánkom sa postarajte o očistu svojho tela i duše kúpeľom.
  • Líhajte si a vstávajte každý deň, aj počas víkendu, v rovnakom čase.
  • Po zobudení sa v posteli zbytočne neprevaľujte, napredlžujte rituál vstávania. Posteľ neslúži na premýšľanie, ani na odpočívanie počas dňa.

 

Aj keď je kvalita spánku veľmi krehká záležitosť ovplyvniteľná množstvom faktorov, dodržiavaním spánkového desatora, vedomým obmedzením stresových podnetov, zmiernením napätia i úzkosti a ovplyvnením našej vnútornej harmónie podporme čo najúčinnejšie nočnú regeneráciu organizmu. Nič totiž neokráda telo o energiu a nenarúša súhru vnútorných orgánov tak dôsledne, ako nedostatok spánku. Podľa vedcov najvhodnejšia doba, ktorú by mal človek stráviť spánkom, je asi šesť až sedem hodín – tento čas zohráva významnú úlohu pri našom úsilí dožiť sa v zdraví vysokého veku.