banner jamieson odborne clanky co by ste mali vediet o crevach
banner jamieson odborne clanky co by ste mali vediet o crevach2 Neexistuje jednotný postup na zlepšenie zdravia tráviaceho systému a podporu imunity, ktorý by bol vhodný pre všetkých.
« späť

Podporte svoju mikrobiotu. Chráňte svoje zdravie

08.03.2018

Tlačiť

Každý z nás už celkom určite niekedy prekonal aspoň jednu z mnohých porúch trávenia (napr. hnačka, nadúvanie) či iné ochorenia (napr. ekzém alebo kvasinková infekcia). Avšak neexistuje jednotný postup na zlepšenie zdravia tráviaceho systému a podporu imunity, ktorý by bol vhodný pre všetkých. Preto vám pomôžeme identifikovať, aký typ čreva máte, a poradíme vám, čo by ste mali urobiť, aby ste sa opäť cítili dobre.

Zdravé črevo

Symptómy

Ak vás netrápi príliš veľa tráviacich ťažkostí, patríte k tým šťastnejším. Aj napriek tomu však existuje množstvo dôvodov, prečo by ste sa mali starať o zdravie vášho tráviaceho systému. Ak si vytvoríte zdravé bakteriálne prostredie vo vašom čreve (známe ako „mikrobióm“), zabezpečíte lepšiu ochranu vášho organizmu pre prípad choroby, cestovania alebo potreby užívania antibiotík.

Ako postupovať

Ľudia si často myslia, že jogurt je dobrým zdrojom probiotík. Avšak jogurt často obsahuje len probiotiká, ktoré majú v porovnaní s výživovým doplnkom nízku účinnosť. Z tohto dôvodu jogurt nedokáže zabezpečiť rovnaké terapeutické výhody. Jogurt môže tiež obsahovať cukor, umelé sladidlá a prídavné látky, ktoré môžu znížiť účinnosť probiotík. Ak chcete získať viac probiotík zo stravy, zvýšte príjem fermentovaných potravín, ktoré sú bohaté na probiotiká,  ako napr. kombucha, kimchi, miso, kyslá kapusta, nakladaná zelenina a kefír, alebo užívajte výživový doplnok s obsahom probiotík.

Črevo a antibiotiká

Symptómy

Jeden zo štyroch pacientov, ktorý užíva antibiotiká z dôvodu bakteriálnej infekcie, dostane hnačku niekedy v priebehu antibiotickej liečby resp. po nej. Väčšina antibiotík má širokospektrálny účinok, t. j. nezabíjajú len „zlé“ baktérie, ktoré spôsobujú infekciu, ale aj „dobré“ baktérie, ktoré sídlia v čreve. S cieľom zabezpečiť optimálne zdravie tráviaceho systému je dôležité, doplniť probiotiká do vášho organizmu aj v prípade, že v súvislosti s užívaním antibiotík nedostanete hnačku.

Ako postupovať

Probiotikum s vysokou účinnosťou je najvhodnejším prostriedkom, ktorý dokáže potlačiť potenciálne vedľajšie účinky v súvislosti s antibiotickou liečbou. Je dôležité spomenúť, že antibiotiká a probiotiká by sa mali užívať minimálne s 3-hodinovým odstupom. Ideálne je začať užívať antibiotiká a probiotiká v rovnaký deň a následne pokračovať v užívaní probiotík minimálne 7 – 10 dní po ukončení liečby antibiotikami. Podporíte tak opätované osídlenie čreva prospešnými baktériami.

Choré črevo

Symptómy

Sezóna chrípok a prechladnutí tento rok „udrela“ plnou silou. Mnohí z nás sa cítia zle a museli zostať doma, čo je vzhľadom na chladné zimné mesiace bežné. V prípade, že máte oslabený imunitný systém, môžete trpieť celkovou únavou, nevoľnosťou, zvracaním a hnačkou.

Ako postupovať

Ak sa necítite dobre, zostaňte doma a oddychujte. Je to nevyhnutné, aby sa váš organizmus mohol zotaviť. Ak máte horúčku, hnačku alebo zvracáte, dbajte na dostatočný príjem tekutín  – napr. voda, vývar či horúci čaj. Môžete tiež podporiť zdravie vášho čreva prostredníctvom probiotík, ktoré sa užívajú raz denne.

Nafúknuté črevo

Symptómy

Ak vás často trápi plynatosť, nafukovanie, bolesť brucha či kŕče, možno máte syndróm dráždivého čreva (IBS), pomerne bežnú poruchu, ktorá postihuje črevá. Kanada patrí v celosvetovom meradle medzi krajiny s najvyššou mierou výskytu IBS. Podľa odhadov trpí na IBS viac ako 5 mil. Kanaďanov.1 Stravovacie návyky môžu zohrávať určitú rolu pri vzniku IBS, pričom u mnohých osôb s IBS bola zistená abnormálna črevná mikroflóra (bakteriálne prostredie v tráviacom trakte).2

Ako postupovať

Zmeny v stravovaní – napr. konzumácia potravín bohatých na vlákninu, potravín s nízkym obsahom tuku, vyhýbanie sa jedlám s obsahom cukru (napr. rôzne cukríky) – môžu prispieť k zmierneniu príznakov IBS. Vylúčenie niektorých potravín a ich opätovné postupné zaradenie do jedálnička vám pomôže určiť, ktoré potraviny vedú k zhoršeniu príznakov. Môžete sa tiež dozvedieť viac o diéte FODMAP (fermentovateľné oligosacharidy, disacharidy, monosacharidy a polyoly), ktorá pomáha zvládnuť symptómy IBS, čo môže zahŕňať vylúčenie potravín, ako sú napr. mliečne výrobky, jablká, brokolica, fazuľa a kofeín. Ak problémy pretrvávajú, zvážte užívanie výživového doplnku s probiotickým kmeňom, ktorý je špeciálne určený na zmiernenie týchto príznakov.

Črevo a cestovanie

Symptómy

Cestovateľská hnačka – vyskytujúca sa po konzumácii jedla resp. nápojov, ktoré sú kontaminované baktériami – je podľa amerického Centra pre kontrolu chorôb a prevenciu najčastejším ochorením v prípade osôb, ktoré cestujú do zahraničia, a postihuje približne 10 mil. ľudí ročne. Zaručene vám dokáže pokaziť dovolenku, ktorá mala byť plná zábavy a relaxu.

Ako postupovať

S cieľom predísť cestovateľskej hnačke je obzvlášť dôležité, aby ste venovali pozornosť bezpečnosti potravín. V prípade, že cestujete do krajín, kde nemáte informácie o kvalite vody z vodovodu, vyhnite sa pitiu takejto vody resp. používaniu z nej vyrobených kociek ľadu. Taktiež nekonzumujte surovú zeleninu (napr. hlávkový šalát), ktorá mohla byť umytá takouto vodou. Radšej si dvakrát premyslite, či si kúpite jedlo od pouličného predajcu, ktorý ponúka nedostatočne tepelne upravené mäso, resp. či skonzumujete zemiakový šalát, ktorý mohol byť príliš dlho vyložený vo vonkajšom bufete. Ak chcete byť pri cestovaní obzvlášť opatrní, pre istotu si pribaľte do kufra vhodný prípravok. 

Črevo bábätka/dieťaťa

Symptómy

Ak máte bábätko resp. malé dieťa/deti, celkom určite máte občas pocit, že je sústavne choré. Imunitný systém dieťaťa nie je až do veku cca. 5 – 6 rokov úplne vyvinutý. Je teda pochopiteľné, že baktérie, s ktorými prichádzame do kontaktu, skôr vyvolajú ochorenie u dieťaťa, ako u dospelej osoby, ktorá má plne vyvinutý imunitný systém. Probiotiká pomáhajú vybudovať ideálnejší mikrobióm (bakteriálne prostredie) v ich tráviacom trakte a podporujú celkové zdravie imunitného systému.

Ako postupovať

Je vhodné deti naučiť, aby si často umývali ruky mydlom a teplou vodou, obzvlášť pred jedlom a ihneď po návrate zo škôlky či školy. Vyhnite sa však nadmernému používaniu antibakteriálnych mydiel a dezinfekčných gélov. Chcete, aby vaše dieťa bolo čisté, avšak určite nechcete na jeho pokožke vytvoriť sterilné prostredie. Pre vybudovanie imunitného systému je nevyhnutné, aby pokožka dieťaťa prichádzala do kontaktu s niektorými baktériami. Ak chceme dieťaťu poskytnúť extra ochranu, stačí do jeho stravy zaradiť probiotikum vhodné pre bábätká resp. deti.

Použitá literatúra

  1. Canadian Digestive Health Foundation. Irritable Bowel Syndrome. Accessed from:http://www.cdhf.ca/en/disorders/details/id/12
  2. Niedzielin K, Kordecki H, Birkenfeld B. (2001). A controlled, double-blind, randomized study on the efficacy of Lactobacillus plantarum 299V in patients with irritable bowel syndrome. Eur J Gastroenterol Hepatol, 13: 1143-47.