banner jamieson odborne clanky stres a spanok
banner jamieson odborne clanky stres a spanok2 Tento problém je taký rozšírený, že bol s cieľom zvýšiť povedomie o strese a jeho účinkoch na nás 16. apríl vyhlásený za Svetový deň stresu.
« späť

Ovplyvňuje stres váš spánok?

22.06.2016

Tlačiť

Spôsobuje vám nedostatok spánku stres? Môže to byť opačne. V skutočnosti je stres problémom č. 1, ktorý negatívne ovplyvňuje spánok viac ako 80% Kanaďanov. Tento problém je taký rozšírený, že bol s cieľom zvýšiť povedomie o strese a jeho účinkoch na nás 16. apríl vyhlásený za Svetový deň stresu.

Štúdie spájajú stres s celou radou zdravotných problémov, od zvýšeného rizika ochorenia srdca až po cukrovku. Avšak vedeli ste, že stres môže byť dôvodom, pre ktorý ste presvedčení, že dobrý spánok je luxus?

Súvislosť

Keď je telo v stresovej situácii, kortizol, stresový hormón, sa zvýši a nadobličky začnú produkovať adrenalín a noradrenalín, ďalšie dva stresové hormóny, ktoré sú spúšťačom reakcie „útek alebo boj“. V dôsledku nepretržitého vystavenia stresovým situáciám počas dňa, ako napr. pohľad na predlžujúci sa zoznam Vašich úloh, môže byť pre telo čoraz ťažšie dostať sa zo stavu stresu, a to aj v noci. Toto môže Vášmu telu zabrániť v tvorbe melatonínu, spánkového hormónu. Neschopnosť zaspať môže byť frustrujúca, okrem toho však spôsobuje ešte viac stresu.

Nedostatok spánku bude mať nasledujúci deň za následok nielen pocit omráčenosti, ale aj zníženie prahu vnímania stresu. To znamená, že ak napríklad meškáte alebo Váš priateľ zruší plány na obed, budete tieto situácie považovať za stresujúcejšie než v skutočnosti sú. Tieto udalosti dňa Vás budú nepretržite udržiavať v strese, čo povedie k rovnako nekvalitnému spánku, aký ste mali predchádzajúcu noc.

A tak začína začarovaný kruh.

Táto súvislosť medzi stresom a spánkom je doložená výskumom, ktorý dokazuje, že osoby trpiace chronickou nespavosťou majú vysokú hladinu stresových hormónov a stresujúcejšie udalosti počas roka. Ďalej, iná štúdia zistila, že pracovisko a sociálny stres majú významnú súvislosť s poruchami spánku a zhoršeným prebúdzaním.

Čo s tým môžete urobiť?

Odbúrajte stres: Hoci sa to ľahšie povie ako urobí, tipy na odbúranie stresu zahŕňajú hlboké dýchanie, odpojenie sa od elektroniky, keď ste mimo práce, vrátane masáže a cvičenia na dennej báze.

Konzumujte potraviny, ktoré zlepšujú náladu: určité potraviny obsahujú živiny, ktoré majú pozitívne účinky na chemické reakcie v mozgu. O potravinách, ktoré Vám vylepšia náladu si môžete prečítať tu.

Výživové doplnky zmierňujúce stres: pre extra pomoc proti dennému stresu vyskúšajte Jamieson Relax a spánok, Jamieson Stressease alebo výživový doplnok Jamieson B12. Sú vytvorené tak, aby pomáhali zmierňovať príznaky stresu a podporili relaxáciu.

Počas noci zostaňte v tme: pred spaním vypnite všetky elektronické zariadenia, ktoré by mohli vyžarovať svetlo, keďže toto môže ovplyvniť tvorbu melatonínu.

Spite podľa harmonogramu: uistite sa, že idete spať každú noc v rovnakom čase. Toto pomôže vášmu telu regulovať jeho vlastné vnútorné hodiny.

Večer a v popoludňajších hodinách sa vyhnite stimulantom: to zahŕňa kofeín, alkohol a cvičenie. Okrem toho, že môžu skutočne zvýšiť kortizol, zabraňujú navodeniu pocitu pokoja v tele.

Ak problémy so spánkom pretrvávajú, poraďte sa so svojím lekárom, vzhľadom na to, že on dokáže vyšetriť príslušný stav.