banner jamieson odborne clanky zmena casu
banner jamieson odborne clanky zmena casu2 Na základe výskumov sa zistilo, že každoročná zmena času má na naše zdravie väčší vplyv, ako si myslíme.
« späť

Nedovoľte, aby vás zmena času pripravila o spánok!

14.03.2017

Tlačiť

Blíži sa obdobie roka, kedy sa konečne môžeme tešiť z teplejšieho počasia a užívať si dlhšie dni. Avšak na rozdiel od októbrovej zmeny času, kedy získavame hodinu spánku navyše, 26. marec nás o hodinu spánku pripraví. Hoci sa nám čas, o ktorý sa náš spánok skráti, môže zdať zanedbateľný, na základe výskumov sa zistilo, že jeho každoročná zmena má na naše zdravie väčší vplyv, ako predpokladáme.

Letný čas môže viesť k zmene denného rytmu, spánkového cyklu a prebúdzania sa. V dôsledku zvratu v našom spánkovom cykle sa nám ranné prebúdzanie môže zdať náročnejšie a taktiež sa môžeme počas dňa cítiť „groggy“. Nie je to však všetko.

Na základe štúdií sa zistilo, že posun v našom spánkovom cykle súvisí so zmenou mentálnej bdelosti – čo možno považovať za významný podmieňujúci faktor prudkého nárastu autonehôd a pracovných úrazov, ktoré sa následne po zmene času vyskytujú. Keďže zmena spánkového rytmu vedie k zvýšenej produkcii stresových hormónov a zápalových reakcií, zaznamenal sa tiež nárast počtu infarktov. So zmenou času sa dáva do súvisu aj „Cyberloafing“ (využívanie internetu na osobné účely počas pracovnej doby), ktorý je pomerne novým pojmom v spojitosti so zníženou produktivitou práce.

Našťastie svoj spánkový cyklus môžeme ovplyvniť a vyhnúť sa tak efektom súvisiacim so zmenou času:

• Niekoľko dní pred zmenou času na letný si nastavme nový denný režim. Uložme sa k spánku o polhodinu, príp. hodinu skôr ako zvyčajne. Ak pred zmenou času trpíme nedostatkom spánku, o to viac budeme po nastavení letného času pociťovať dôsledky straty 1 hodiny odpočinku, až pokým sa naše telo novému režimu neprispôsobí.

• Spime v tmavej miestnosti. Akékoľvek svetlo, či už z pouličnej lampy alebo mobilu, môže ovplyvniť tvorbu melatonínu v našom tele, a tým aj kvalitu spánku.

• Štyri až päť dní pred zmenou času môžeme podporiť kvalitu spánku výživovým doplnkom s obsahom melatonínu alebo rastlinných výťažkov, ktoré pozitívne ovplyvňujú uvoľňovanie organizmu – napr. bylinným prípravkom Relax a spánok s extraktom valeriány lekárskej, kocúrnika obyčajného, chmeľu obyčajného a múčenky pleťovej. Pomáha regulovať spánkový cyklus a prebúdzanie sa, prispieva k redukcii času potrebného na zaspávanie, zvyšuje počet hodín spánku a zlepšuje jeho kvalitu, pričom v porovnaní s liekmi na spanie nemá žiadne vedľajšie účinky.

• Znížiť únavu a zvýšiť hladinu energie počas dňa nám napomôže výživový doplnok s obsahom vitamínu B12. Jeho príjem je obzvlášť dôležitý pre tých, ktorí pravidelne užívajú lieky, ktoré môžu ovplyvňovať hladinu vitamínu B12 v organizme, pri veku nad 50 rokov alebo u vegetariánov. Nedostatok vitamínu B12 môže viesť k zníženej hladine energie, zmenám nálady a problémom s koncentráciou, čo môže zhoršovať kvalitu spánku.

V prípade, že únava alebo nepokoj budú u nás pretrvávať naďalej, poraďme sa so svojím lekárom, ktorý určí, či existujú zásadné príčiny, ktoré je potrebné riešiť.