38181024x445Hydrat
38181024x445Hydrat2 Dehydratácia znižuje výkonnosť svalov, zvyšuje pravdepodobnosť kŕčov, závratov, nevoľnosti. V extrémnych prípadoch môže viesť k prehriatiu a vyčerpaniu organizmu.
« späť

Ako prežiť letnú páľavu? Zavlažujte sa!

11.08.2015

Tlačiť

Nezáleží na tom, či trávite čas intenzívnym tréningom alebo leňošením na slnku – ľahko sa vám môže stať, že ak pijete málo tekutín, alebo ste ich stratili potením, budete dehydrovaný. Dehydratácia znižuje výkonnosť svalov, zvyšuje pravdepodobnosť kŕčov, závratov, nevoľnosti. V extrémnych prípadoch môže viesť k prehriatiu a vyčerpaniu organizmu.

Potreba tekutín je u každého človeka individuálna – závisí od viacerých faktorov, ako sú strava, intenzita pohybu či teplota okolitého prostredia. Všeobecné pravidlo je, že väčšina dospelých potrebuje prijať šesť až osem pohárov vody denne.

Inšpirujte sa nasledovnými tipmi, ktoré poskytnú vášmu telu sviežosť počas dňa.

1. Ihneď ráno vypite pohár čistej vody – je ideálna tekutina na udržanie hydratácie tela. Neobsahuje žiadne kalórie ani pridaný cukor, umelé farbivá a arómy. Ak vám ale prekáža jej nevýrazná chuť, môžete si do pohára vytlačiť šťavu z citróna alebo limetky či pridať trocha brusnicového alebo grapefruitového džúsu. Nakoniec prihoďte pár lístkov mäty alebo kúsky citróna, pomaranča či uhorky.

2. Ďalší osviežujúci spôsob sú šumivé tablety s vitamínom C. Ľahko sa rozpúšťajú vo vode a prírodná pomarančová chuť nápoja poskytuje príjemné osvieženie. Vitamín C vďaka antioxidačným vlastnostiam chráni našu pokožku a telo pred škodlivými voľným radikálmi, ktoré má na svedomí znečistené ovzdušie a UV žiarenie zo slnka.

3. Nečakajte na pocit smädu, popíjate priebežne počas celého dňa. Pohár vody majte poruke na pracovnom stole a fľašu vody noste so sebou, aj keď ste na cestách.

4. Rozšírte svoje možnosti príjmu tekutín. Udržiavajte hydratáciu tela aj pomocou mlieka, sójových nápojov, 100% ovocných štiav, kávy bez kofeínu a bylinných čajov. Ak sa chystáte vychutnať si pivo, víno alebo alkohol, obmedzte príjem na jeden drink za deň (veľký pohár vody k nemu by mal byť samozrejmosťou, aby ste si doplnili stratené tekutiny!)

5. V lete sa zvyšuje fyzická aktivita, či už pracujete v záhrade, bicyklujete sa alebo plávate, dodržiavajte nielen pitný režim, ale dbajte tiež o príjem elektrolytov. Pri namáhavej fyzickej práci dochádza k strate minerálov, telu chýba najmä horčík a draslík. Najlepšou voľbou sú nápoje obohatené o elektrolyty. Pomáhajú udržiavať vyvážený stav tekutín, stimulujú nervové impulzy, svalové kontrakcie a udržiavajú acidobázickú rovnováhu (normálne pH) krvi.

6. Populárnou voľbou sú športové nápoje, zdravší a nákladovo efektívnejší je však prírodný doping, napríklad vitamínové vrecúška Energy-C Jamieson s vitamínom C. Tento lahodný prírodný povzbudzujúci nápoj obsahuje viac než vitamín C – každé vrecúško ponúka celý rad ďalších živín, vrátane vitamínov radu B, vitamínu D a elektrolytov. Osviežujúci nápoj s príchuťou mandarínky a pomaranča je prirodzene osladený stéviou a vyrobený bez umelých farbív a príchutí. Praktické vrecúško vojde ľahko do peňaženky či kabelky – všetko, čo musíte urobiť, je iba zmiešať jeho obsah s pohárom vody (240 ml).

7. Zahrňte do jedálneho lístka potraviny bohaté na tekutiny, taktiež dokážu organizmu poskytnúť vysokú hydratáciu. Ovocie a zelenina, ako sú citrusové plody, jablká, melón, zeler, uhorky, cukety, paradajky, mrkva, sú nielen bohaté na vitamíny a minerály, ale majú aj vysoký obsah vody. Zarátavajú sa preto do príjmu tekutín. Potraviny s hojnosťou vody vám navyše pomôžu dosiahnuť pocit sýtosti, takže je menej pravdepodobné, že sa budete prejedať – s ich pomocou si udržíte zdravú hmotnosť.